* Reğel Denizaltı Dalış Sistemi


REEL DENİZALTILARIN
DALIŞ SİSTEMİ

İtki sistemi ile satıhta ve dalışta seyir yapabilen deniz aracıdır. Denizaltı dalışı için iki etken vardır, Statik dalış, dinamik dalış ve itiki sistemi.

*Statik dalış;
Sabit durumda iken mukavim tekne dışında bulunan, sarnıç tabir edilen içine deniz suyunu açık portlardan veya sarnıç üzerinde bulunan valf kapakların açılıp içinde bulunan hava kaçıralarak içine deniz suyun dolması ile (bu denizaltı dizaynlarında değişiklik muhtevadır) dalışı, sarnıçların içine hava pompalanması ile deniz suyun dışarıya boşaltılarak satıh yapmasıdır. Ancak bu hareket sabit olduğundan yavaş olan dikine yapılan aşaı yukarı hareketttir. Sarnıçların tamamen su almış ise devamlı dalış yapacak derin sulara dalacaktır(mukavim teknenin sınırı vardır daha derine inildikçe denizaltıya zarar verecek ve suyun sıkıştırması ile ezilerek batacaktır). Bu dalışlarda sephiye denilir.

* Dinamik Dalış;
Denizaltıda, baş - kıçta sancak ve iskele bordalarında uçaklara benzer dümen ve kanat yardımı açı verilerek ve itki sistemi yardımyla dalışa hızlı bir şekilde yardımcı sistemdir.

* İtki Sistemi;
Tahrik sistemi olan (dizel, nükeer...) pillerin elektrik motoru satıhta ve dalışta ileri hareket veren pervane yardımı ile seyir yapmayı sağlayan sistem. Klasik denizaltılarda dalışta biten piller şarj edilesi için şnorkel veya satıhta dizel motorların çalıştırılması ile şarj edilir. Diğer itki sistemi olan denizaltılar yakıt hücreleri su altında iken depolayabilirler.

----------------------------------------------------------

** Mukavim Tekne;
Deniz basıncına dayanıklı gemin iç organları olan, yaşam alanları, silah sisitemleri, Makine daireleri ve diğerlerin olan alanlardır.

** Dış Tekne; denizaltının dış kısmını oluşturan mukavim tekne etrafında olan form güverte yelken oluşan yapı.

** Sarnıç;
Mukavim tekne üstünde bulunan dış tekne ile akupleli içindeki havayı boşaltarak suyun alınarak denizltıyı dalmaya, klasik denizaltı için motorin bulunan alanlardır.

Sephiye; Sıvı içinde veya sıvı üzerindeki bir çisme sıvı tarafından yapılan kadırma kuvvetine sephiye denir. Denizaltı gemilerinde üç türlü sephiye vardır;

1-Pozitif Sephiye; Denizaltının ağırlığı taşırdığı suyun hafif olmasından dolayı suyun kaldırma kuvvet fazla olduğundan satıhta durmaya veya belirli derinliğe inen denizaltı ağırlığın yetersizliğinden dolayı satıha çıkması bu istenmeyen bir durumdur.

2-Nötr Sephiye; Denizaltının ağırlığı taşırdığı suyun eşit olması durumda suyun kaldırma kuvetti ile denk olduğundan su altında durması veya belirli derinlikte seyir edebilmesi.

3-Negatif Sephiye; Denizaltının ağırlığı taşırdığı sudan fazla olmasonda dolayısuyun kaldırma kuvveti az olması ile devamlı dalışa neden olacaktır bu istenmeyen bir durumdur.